Svaren från frågestunden!

Här kommer svaren på frågestunden!
 
Maria frågade:
*Om du inte hade haft flatcoated, vilken ras skulle du vela ha då? 
Jag är väldigt fast vid "min" ras, och jag ser inte någon anledning för mig att inte ha en flat, men de är klart att jag skulle vela testa någon annan ras nån gång och då skulle det nog vara en BC eller Tollare. :) 
 
*Vad är det roligaste med hundar? 
Oj, det var en svår fråga. Det måste ju vara att dom ger mig en sån glädje och trygghet. Dom får mig helt enkelt att må bra! :) 

*Vad vill du arbeta med som vuxen? 
Drömjobbet hade såklart varit med hundar och det är även planen. :)

*Vad ska du satsa på med Diwa? 
Jag har inte bestämt mig än. Det finns mycket jag vill göra och vi kommer helt enkelt testa oss fram och se vad hon och jag tycker är roligast att göra tillsammans helt enkelt. :)

*Om du ska beskriva dina hundar med 3 ord var, vad skulle det vara för ord då?
Tre ord är alldeles för lite för att ge er rätt bild om dom och det är grymt svårt att välja vilka tre egenskaper som är starkast hos dom. Men jag gör ett försök.
Chica är vänlig, tankspridd och modig.
Diwa och jag lär ju fortfarande känna varande men jag skulle nog säga att hon är försiktig, nyfiken och willtoplease. :)
 
Pernilla frågade:
Kommer du att börja på forshaga efter sommarn? :)
Ja det kommer jag! :) Jag ska prova in Chica den 27 april (nästa lördag) och Diwa kommer att få vänta med att komma till skolan till efter jullovet.
 
Sandra frågade:
Vad tycker du är grundläggande för hunden att kunna innan man börjar träna med hinder och liknande i agillity? tex, sitt, stannam, kör med mera.
Intressant fråga! :) Jag tycket såklart att en fungerande start bör finnas, därför är sitt, ligg eller stå ett kommando som ska vara inlärt beroende på vilken typ av start du vill ha. För mig och mina hundar funkar en sittande start bäst. Stanna och ett starkomando som gör att hunden går från 0 till 100 och lägger fokusen på dig är något man bör jobba fram innan man tar in hinder på planen.
 
"Fram" är ett bra komando att ha när det är raksträckor alt. målsträckor, hunden vet att den på egen hand ska rakt fram och göra det snabbt! Det kan man enkelt träna hemma med lite godis eller en leksak.
 
Jag som har en ganska stor hund som inte är "BC-snabb" prioriterar snäva och snabba svängar och det kan man träna upp igenom att skicka hunden runt stolpar, koner, träd mm på vissa kommandon. Med Chica använder jag orden "runt" och pekar sedan i den riktning hon ska svänga. Diwa kommer jag lära in ett varsitt komando för höger och vänster på.
 
Det finns självklart fler saker man kan träna innan men ska jag välja ut tre grundläggande saker så blir det dessa. :) Att tänka på när man börjar med hinder är att bara lägga hinderpinnen på backen mellan hinderstöden för att hunden ska ha en större förståelse vad den ska göra. Höj sedan succesivt och pressa inga höjder! Det kan göra mer skada än nytta! Se oxå till att hunden alltid är uppvärmd och strecha efter ett träningspass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0