Blodpuddningsgodis

Fick en kommentar tidigare idag utan länk till någon blogg i frågan om hur jag gör blodpuddingen, så jag tänkte skriva ett inlägg om det.
 
Jag köper färdig blodpudding, skär den i skivor och sedan tärnar skivorna i den storlek jag vill ha godisarna i. Tänk på att dom krymper en aning när dom är i ugnen när du tärnar dom,så dom inte blir för små. :)
 
Ungen sätter jag på 100-125 grader, med över/undervärme på och brukar ha 2-3 plåtar inne samtidigt så mitt i ugnen som möjligt.
Ungsluckan låter jag stå på glänt (igenom att sätta grytlappar mellan ungsluckan och ugnen) för att fukten ur blodpuddingen ska försvinna ut. Tiden den står i ugnen varierar mycket, men 1.5-2 timmar lär man i alla fall räkna med. 
 
Svårare än så är det inte! Men lite tid tar det ju. Som tur är så är det inte kladdigt eller jobbigt att hålla på med i alla fall. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0