Blåsväder och shaping

Idag har det varit ett himla blås- och snöväder här hemma. Ronja är som hästarna, när det blir oväder, blir hon ett oväder! Dvs far runt som en tok och är som en krutburk av energi som bara väntar på att få explodera så fort man går utanför dörren. Men vi har nött på med träningen idag ändå, utomhus har det blivit trädsök samt lite agilityövningar i en lekpark och klättrat lite över stock och sten för att träna balans och koordination.
 
Inne har Chica nött på med plats och bakdelskontoll medans Ronja har tränat in positionen "mellan". Vilket innebär att hon ställer sig mellan mina ben. Nu i kväll har vi börjat utveckla det till att hon även ska följa med i den positionen när jag går framåt eller svänger. Ronja är verkligen superduktig och hela hon lyser upp när hon gör rätt och får ett "Bra!", men är väldigt rädd för att göra fel.. Förstår hon inte riktigt lägger hon sig ner och ser lite skamsen ut. Varför vet jag inte, men på grund av det testade jag att göra någon typ av frishaping idag när jag lärde in "mellan", för att hon ska förstå att det verkligen inteär fel att prova sig fram. Jag är verkligen inte van med en så försiktig hund, då Chica alltid har varit den som testar allt hon kan och lite till när hon inte riktigt förstår, och tillslut kommer hon oftast på vad det är jag vill!
 
Vilketsom så tyckte jag att Ronja blev lite tuffare av shapingen i alla fall och ska fortsätta lite med det tänket ett tag till då jag vill att träningen ska vara något roligt och (självklart!) en sak som hon känner sig trygg i!
 
Mina tre diamanter ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0